godlo2

logomale120

Projekt InterReg IIIA 2007

logoduze

W tegoroczne wakacje, dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej w ramach programu INTERREG IIIA, mogliśmy gościć w naszym mieście kilkunastoosobową grupę młodzieży z Litwy. Nasze spotkania, które miały miejsce w dniach 25.06 - 6.07.2007 r., odbyły się pod hasłem „International Camp of Mathematics and Informatics”.W programie wzięło udział 15 uczniów z Gimnazjum „Ryto” z Druskiennik i 15 uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Augustowie. Po zapoznaniu się, było już tylko coraz lepiej, tym bardziej, że codziennie mieliśmy wiele wspólnych zajęć integracyjnych. Codziennie przedpołudnia spędzaliśmy w naszej szkole – I Liceum Ogólnokształcącym. Pierwszym wspólnym projektem było wykonanie plakatu reprezentującego nasze spotkanie. W mieszanych parach polsko-litewskich wykonywaliśmy prezentacje multimedialne czy też rozwiązywaliśmy zadania z fizyki, matematyki i informatyki (wymagało to od nas nie lada samozaparcia – w końcu mamy wakacje!). Efektem naszej pracy podczas pierwszego tygodnia zajęć było stworzenie pod okiem opiekunów (nauczycieli informatyki) prezentacji pt. „100 dowodów na twierdzenie Pitagorasa” czy ”Bryły platońskie”, które wykonaliśmy w języku angielskim, również w parach polsko-litewskich.  Część z nas zajmowała się też:

- liczbami pierwszymi,

- zasadą najmniejszego czasu Fermata,

- symulacją rzutów w polu grawitacyjnym.

Naszym zadaniem na kolejny tydzień było wykonanie prezentacji dotyczących Augustowa i opowiadających o naszych warsztatach. O ile pogoda dopisywała, staraliśmy się uatrakcyjnić naszym rówieśnikom pobyt w Augustowie wychodząc na wspólne spacery, kręgle, pływalnię, siłownię czy organizując dyskoteki. Jako że nasze miasto słynie z pięknego położenia, w weekend wybraliśmy się na spływ kajakowy doliną Rospudy, o której swego czasu było głośno w całej Europie. Litwini byli nieco zdziwieni, że o tak niewielki skrawek doliny toczą się tak zacięte boje i wyrazili swoje poparcie dla obwodnicy Augustowa. W kajakach również płynęliśmy w parach mieszanych polsko-litewskich, co umożliwiło nam lepszą integrację, ale też doprowadzało niekiedy to śmiesznych sytuacji, wynikających z trudności w porozumieniu. Oczywiście spływ nie obył się bez ogniska. Nasi koledzy mogli podziwiać piękno ziemi augustowskiej również podczas niedzielnego rejsu statkiem „Sajno”. Niewątpliwą atrakcją było śluzowanie w Przewięzi. Pogoda nam nie dopisała, ale nie przeszkodziła we wspaniałej zabawie. Zdecydowanie większym zainteresowaniem od rejsu cieszyły się narty wodne. Jedni pływali jak zawodowcy, drudzy z kolei bali się przypiąć nart i poprzestali na pływaniu łódką…Jednakże najwięcej emocji wzbudzały mecze siatkówki na naszej sali gimnastycznej. Były one okazją nie tylko to lepszej integracji, ale dawały nam również wiele satysfakcji. Pozytywnym emocjom nie było końca, tym bardziej, iż polska drużyna wygrywała każdy mecz. Na sali pojawiły się nawet transparenty zagrzewające polski team do walki, co na pewno się nam przydało, gdyż po paru dniach gry, koledzy z Litwy radzili sobie coraz lepiej. Z pewnością jedną z pamiątek, jaką zabrali do domów nasi przyjaciele była znaczna poprawa umiejętności gry w siatkówkę. Jednakże co do tego, kto był lepszy, nie było wątpliwości. Jak powszechnie wiadomo, jakkolwiek gra polska drużyna, to zawsze wygrywa ;). W końcu nadszedł ten dzień, kiedy po dwóch tygodniach spędzonych razem na wspólnej zabawie oraz rozwijaniu zainteresowań naukowych, musieliśmy się pożegnać. Nie ukrywamy, iż przywiązaliśmy się do naszych kolegów z Litwy i odczuwaliśmy smutek z powodu ich wyjazdu. Mamy nadzieję, że spotkamy się ponownie...